Kollektivtrafik & resor

Det har blivit lättare att planka i Skåne i och med Citytunneln, Lundabor kan se fram emot att planka spårvagnen. Kollektivtrafiken i Skåne har blivit 20% dyrare de senaste fyra åren, och det har skett stora konkurrensutsättningar av tågtrafiken. Resultatet av de ökade avgifterna och privatiseringen har blivit tydliga under de senaste vintrarnas snökaos. På grund av kostnaderna och den dåligt utbyggda trafiken utanför tätorter väljer många att istället ta bilen, något som rimmar illa med fina ord från politiker om klimatmål.

SMS-biljetter

SMS-biljetterna som nyss kommit till Skåne har underlättat plankande kopiöst mycket. För att planka med SMS-biljetterna köper man en biljett eller ber en vän att vidarebefordra den. Skånetrafikens avsändarnummer kan variera men är någonting i stil med “720407423”.  Det egna mobilnumret läggs i din telefonbok och Skånetrafikens avsändarnummer sätts som namn. Därefter ändrar man giltighetstid och datum i biljetten och vidarebefordrar den till sig själv. Skånetrafiken har ett kodsystem med en sifferkod i slutet på biljetten och det är det enda som visar att biljetten är äkta. Nu har också en kontrollsiffra som ändrats varje dag dykt upp. Busschaufförerna är ofta stressade och ouppmärksamma och kollar därför ofta bara på tid och datum om ens det, så kontrollnumret borde inte ha någon relevans. Skulle det vara så att kontrollanter stiger på stänger man av telefonen och hävdar att batteriet är dött.

Biljettbyten

En lätt och fullkomligt laglig aktion man kan utföra i vardagen är att byta biljetter. Skånetrafikens biljettsystem använder sig av zoner, inom den tid biljetten är giltig kan man åka var som helst i zonen man betalat för. Det betyder att efter man gått av bussen eller tåget är det fritt fram att ge sin biljett till någon annan som ska åka inom zonen. Om detta sätts i system kan vi kollektivt sänka avgifterna. För att underlätta både biljettbyten och bredda dess effekt och spridning kan man sätta upp tavlor eller klämmor på sin busshållplats eller längs en busslinje. Kanske med ett förklarande klistermärke eller en lapp. Det finns exempel på hur detta skapat en kultur av att dela med sig, och då får man igen sin sin goda gärning när någon annan ger en sin biljett då de stiger av bussen/tåget. Uppdatering: I och med kontantstoppet i Skånetrafiken har biljetter nästan försvunnit. De finns fortfarande på tåg och gäller i hela zonerna. Alltså, om du åker från Malmö till Lund så kan du ge vidare din biljett när du gått av i Lund. Speciellt eftersom man ofta går efter att man kommit av på tågstationen.

Planka

Det är mycket vanligt att planka i städer så nära som i Köpenhamn, Göteborg och Stockholm.Att planka är inte ett brott i juridisk mening utan ses snarare som ett “kontraktsbrott”. Genom att ha gått på tåget eller bussen anser Skånetrafiken att du har ingått ett kontrakt och att du därmed är skyldig att betala avgift – de kan dessutom ge dig en extrakostnad för att köpa biljett ombord. Framför allt under snökaos och vid andra tillfällen då tågen kan bli flera timmar försenade borde resande inte behöva betala förrän det visats att tåget avgått i tid och resegarantin gäller.

Det är lite knepigare att planka i Skåne, men det ska gå. Att låsa in sig på toaletten är en vanlig strategi. Möter du konduktören kan du helt sonika gå förbi denne, undvik ögonkontakt. Det hjälper om du inte har ytterkläder på. Hoppa på ett tåg som redan gått några stationer, var försjunken i en bok eller tidning. Att inte samarbeta i ritualen av att visa biljett kan försinka biljettkontrollerna och därmed förenkla för plankare och kan utföras som en solidaritetshandling. Konduktörer får heller inte slå dig eller hålla fast dig. De kommer heller inte stoppa tåget och kräva att du ska gå av även om de hotar med det. Gå av tåget om du blir påkommen ifall väktare skulle vänta vid stationen. Att ta av eller på sig jackan eller på annat sätt ändra sitt utseende kan hjälpa en försvinna i mängden.

Köp biljett en del av vägen

En klassiker som går att kombinera på många olika sätt. Man köper helt enkelt en biljett till någon station tidigare än destinationen. Konduktörer minns kanske om de kollat ens biljett, däremot kan de omöjligt hålla koll på vart alla ska gå av. Åk tillsammans med någon med regionkort och inte ska lika långt som du själv, om personen i fråga köpt biljett till sin station kan man helt enkelt ge tillbaka kortet till dem när de hoppar av, då tror konduktören att man har ett månadskort eller dylikt.

Visa upp utgången biljett

Busschaufförer har ett stressigt arbete och tjänar lite på att förstöra för andra (eller visar helt enkelt solidaritet). I de flesta fallen kollar de inte datum eller skiter i det helt och hållet och låter dig gå på. Håll inte över tiderna på biljetten bara, det är ofta då de vill titta närmare på dem.

Sabotera biljettautomater

Enligt Skånetrafikens avtal behöver man inte betala om man inte har möjlighet till det, det betyder att det blir gratis för alla om automaterna är obrukbara. De nya automaterna är lite kluriga, och det finns en kamera monterad i dem, många stationer har dessutom fler kameror och kanske även väktare. Ju mindre station, desto lättare. Hammare eller annat tillhygge kan användas för att krossa displayen, eller måla över den med exempelvis sprayfärg. En annan strategi, som dock inte är lika effektiv, är att sabotera kortläsare med lim eller andra medel. Kom ihåg att använda dig av maskering och snabbt lämna platsen för att undvika identifiering.

Utnyttja familjebiljetter och barnrabatter

Alla under 19 räknas som barn, det är en svår ålder att identifiera, men om du ser ung ut kan du försöka köpa barnbiljett. Ibland kräver konduktörerna legitimation, men det är ingenting de har juridisk rätt att kräva. Familjebiljetter innefattar två vuxna och tre barn (under 19), kolla med andra på stationen om de vill åka på samma biljett och dela kostnaderna mellan er. Se stycket om kontrollanter nedan för mer information.

Slanga bensin

Bensin och diesel är dyrt. Man kan leta upp en lyxbil för att hitta bensin eller en lastbil för att hitta diesel. Det behövs en skruvmejsel eller liten kofot för att bryta upp tanklocket. Alla sätt är bra, men större verktyg kan vara otympliga att bära med sig. Om det behövs kan man förlänga en vattenpump med en slang. Pumpa över bränslet till en egen dunk. Tänk på att lastbilar ofta har sovhytter, så försök hitta en lastbil utan chaufför.

Stjäl cyklar

Cyklar är en väl utnyttjad transportmöjlighet i t.ex. Lund. Cyklar blir stulna titt som tätt, har man inte en cykel är det lätt att få tag på en. Men sno inte en cykel från vem som helst, gå hellre till ett rikemansområde och stjäl cyklar där snarare än att utsätta någon i din egen situation. Det behövs bara en vinkelslip eller en bultsax för att få upp låset. Man kan måla om cykeln, fila bort stöldmarkeringar och annat för att ändra utseende på den i efterhand.

Kontrollanter, legitimation, juridik

Vanliga konduktörer och liknande har ingen rätt att hålla fast dig eller tvinga dig att legitimera dig. Ordningsvakter med ordningsvaktsbricka kan däremot omhänderta dig i väntan på polis och undersöka dina personuppgifter om du åker som barn. Skånetrafiken anställer ordningsvakter som kontrollerar kort och biljetter för att se om de är förfalskade. Om du skulle vara ställd inför en sådan situation kan det vara bättre att hävda att du inte har betalat och därmed få tilläggsavgift än att bära förfalskade handlingar – vilket är ett brott. Att uppge falskt personnummer är ofta populärt, men det krävs att man memorerat personnumret och att det faktiskt finns en person med det numret. Men utsätt ingen oskyldig människa för det här, risken är stor att böter, etc. kommer komma till den personen och Skånetrafiken kommer hävda att de är bombsäkra på att det var just den personen de kom på även om ni skulle vara väldigt olika fysiskt. Hitta istället någon rik person under 18 eller dylikt och använd deras uppgifter om du måste.

Relaterade länkar

www.planka.nu
http://www.planka.nu/plankning/skane innehåller massvis av tips och information.

Läs speciellt För ett fritt Skåne

Har du fler tips? Skriv dem i kommentatorsfältet!

22 Responses to Kollektivtrafik & resor

  1. erik l says:

    Att lifta är ett bra sätt att resa. Svårt att pendla i vardagen med men har man bara tid funkar det. Jag har liftat över stora delar av Sverige och har aldrig varit med om något otrevligt. Dom flästa som plockar upp liftare har sjalva liftat endel. Ofta är det äldre människor, folk från 30 och neråt är för rädda. Det längsta jag liftat är från Bollstabruk ner till Göteborg. Det tog mellan 7 på morgonen och 11 på kvällen och var trevligt hela tiden. Jag har liftat med en vandringsryggsäck med verktyg när jag skullat jobba uppe i Småland. Och veckopendlat inom Skåne. Numera liftar jag alltid när jag skall på semester. En massa guidning och roliga historier brukar man få gratis.

    Tekniker o tipps:
    Det finns två huvudstrategier.
    Den ena är börja gå o vinka med tummen, det funkar bara på landsvägar, men där funkar det bra. Folk är mindre rädda på landsbyggden och vet att det är jobbigt att gå långt. Men tänk på att du kan hamna i en bil tillsammans med vem som hällst.

    Eller så står du på en bensinstation eller motorvägspåfart, där det inte är förbjudet att stå. Står man på en bensinstation får man prata med folk. Det är det enligt mig bästa sättet. Bara gå runt och fråga snällt om man får åka med. Ofta har folk plockat upp mig och sagt att dom i vanliga fall inte plockar upp liftare men att jag verkar trevlig. Grejen är att om man pratat med någon som bara frågar snällt så verkar man inte farlig och dessutom har vi flera minuter istället för sekunder på oss och bedömma om vi vågar åka med.

    Ha “vanliga kläder” på dig. Inga arbetskläder, undvik starka lukter om det går. Har man suttit vid en eld uppfattar en del folk det som trevligt andra som jobbigt. Att luckta starkt från olika arbeten gör det svårare. Se något så när ren ut.

    Jag liftar oftast själv. Folk blir nervösa om man är många och det är större sjanns att man får platts i bilen.

    Själv plockade jag upp en liftare senast för en vecka sedan.

  2. Blaha says:

    Precis som med att se till att det är lyxbilar man slangar ur så kan man inte bara ta vilken lastbil som helst, då många förare hyr eller har bilarna på avbetalning, och har olika avtal gällande bränslet. Det är således bättre att gå till ett lantligt bygge nattetid och ta ur diseltankarna till maskinerna där. Dessa är ofta ställda insynsskyddat och rymmer typ 3-5kubikmeter (större och mindre finns självklart). Välj ett större företag. Bränslet är ofta färgat för att spåra stöld så det är inget man ska förvara hemma i garaget om man riskerar polisbesök.

  3. XYZ says:

    Såg er affisch på väg hem från jobbet och kollade in sidan. Alltså, inte för att jag sympatiserar med anarkismen eller något sånt, men det är väl en jävla skillnad på att jobba för gratis allmän trafik och att stjäla bensin och diesel från enskilda.

    Det finns faktiskt en massa folk som äger sin egen lastbilsfirma och jobbar dygnet runt men ändå har det svårt som fan att gå ihopa varje månad (känner två), och om de skulle behöva ställa in en körning eller bli stående så kan de få riktigt stora problem och tappa kunder och i värsta fall mista sitt levebröd. Nästan alla större firmor håller väldigt noga koll på sina åkare med hjälp av GPS och avancerade program så att de inte ska ta extra pauser, köra omvägar eller just kunna fuska men färdmedlet, så ni kan ju gissa vad som händer om de saknas 100 L efter en körning. Risken är att man får kicken direkt om man inte är poppis med chefen. Stöld från arbetsgivare är inte så populärt, som ni kanske vet…

    Som sagt, jag tycker nu verkar lite naiva i er anarkism, men att dra likhetstecken mellan att låna ut sin soffa eller dela filer och att sabba för folks privatliv genom att stjäla från dom, ja det vinner ni verkligen inte på mina ögon. Räknar inte med att övertyga någon, men vill säga det ändå.

  4. Martin says:

    Jag fattar inte heller dealen med att slanga bensin från lastbilschaufförer. Varför hålla på att jävlas med arbetarklassen?

    • Självklart ska man inte jävlas med arbetarklassen. De mängder som det ofta handlar om när ‘vanliga människor’ gör det är ju också mycket mindre än det den förra signaturen pratar om. 100 liter har man för att man vill sälja det vidare eller dylikt, inte för att man ska sänka sina kostnader för att leva i vardagen. Problemet med resonemanget blir ju att draget till sin spets så kan man inte göra någonting. Strejker i tunnelbanan gör att arbetare inte kan ta sig till jobbet. Demonstrationer förhindrar räddningstjänsten som ska ta sig snabbt genom stan. Och så vidare. Nästan alltid är också inte bara argumentet falskt utan även det man tror är resultatet av en handling. Snatteri gör det inte dyrare t.ex.

      Men för att återkomma till frågan så ska man självklart inte förvärra situationen för människor i samma position i samhället som en själv. Om någon har konkreta tips på hur man kan göra det i just den här frågan så publicerar vi dem gärna.

      • Wick says:

        Strejker och demonstrationer är en handling för att förbättra situationen för stor grupp.
        Att stjäla och sabotera andras egendom/tillhörigheter för att man själv ska leva billigare i ett i-land, är inte en handling man gör för att förbättra livssituationen för övriga medborgare.

        Varför ska övriga medborgare betala för din livsstil?

      • Hej Wick! Strejker och demonstrationer har ofta och än idag uppfattats som någonting som skadar allmänintresset, “samhället” eller oskyldig tredje part. Det kan du se i bevakningen från Grekland och kampen kring finanskrisen där till exempel. Så är det även med mer direkta kampmetoder som sabotage. Det är först när det fått spridning eller ett bra tag i efterhand som det börjar ses som någonting positivt av “allmänheten.” Självklart menar vi inte att man ska utsätta andra i samma situation som en själv för någonting. Men vi menar att det är helt rimligt att sabotera biljettautomater för att göra kollektivtrafik gratis eller att stjäla från företag. Om du läser noggrant några av de länkar vi publicerat ser du att idén att “övriga medborgare” eller “oskyldiga skattebetalare”-argumentet ofta är ihåligt. Snatteri b.la. är inräknat i företagens vinstkalkyler och påverkar inte konsumenten och plankning påverkar inte biljettpriserna. Det är poltiker och företagsledning i jakt efter profit som gör det.

      • NegriYouth says:

        Men på vilket sätt är det “gratis” att lägga ner så mycket tid på att stjäla saker, det handlar ju om hårt arbete som en slags lågavlönad egenföretagande i brottslighetsbranschen med alla de kostnader, ekonomiska och sociala, det innebär. Det är helt annorlunda att kollektivt ta makten över sin vardag genom skapa en situation där man kan få något gratis genom en rad mindre handlingar – att upprätthålla en norm av att alla snor av sin arbetsgivare eller att skapa en kultur av att trotsa spärrsystemet i tunnelbanan. Det rör sig om kollektiva vardagshandlingar, om en mängd små men sammanlänkde handlingar som omförhandlar de sociala relationer som påför oss arbete eller lydnad och öppnar upp för nya gemensamma ytor att agera tillsammans. Det handlar alltså om en dolk politisk process av skapandet av gemensamt nyttjande och ett subjekt som kan försvara och upprätthålla det på olika sätt.

        Att i sin ensamhet bli specialist på butiksstölder, bilinbrott, cykelstölder, låsdyrkande, rotande i uppbrunta soprum osv är att slå sig in på proffskriminalitetens bana, men att (förhoppningsvis(?)) hålla tillbaka från det sista logiska steget: att börja häla det man snor. Alla dessa saker utförs exakt som det görs när de är arbetsmoment för proffs, det är arbete, men ni vägrar bara att, på ren politisk/moralisk grund, omvandla ert arbete till reda pengar genom att sälja av det ni snor och byter/använder direkt istället varorna. Enda skillnaden på detta och entreprenörsskapet som proffstjuven sysslar med – eller lönearbetet de som tjuvar som jobbar åt ligor håller på med – är just att att ni inte vill röra i pengarna som så. Men pengar är, som man ju lätt förstår om man bläddrar lite i Kapitalets första band, inte något magiskt sätt att mäta värde, utan ett av många sätt som samhällets sociala relationer länkas samman genom utbyten. Man hamnar inte utanför detta samhälle och dess olika tvång bara för att man inte har med pengar att göra, man blir bara en del av hur samhället funkar på ett annat sätt. Faktum är att penningformen både blir allt viktigare och svagare just nu. En känd nyliberal anarkokapitalist menade till exempel att nästan allt kommer vara gratis, alltså reklamfinansierat, i framtiden. Men det är skillnad på att läsa Metro på bussen och Sydsvenskan på jobbets fikabord, eller att ladda ner musik från piratbukten eller att lyssna på Spotify, eller att få sina föräldrar/en framtida arbetsgivare att betala för ens universitetsstudier eller att få staten att göra det (även om Sydsvenskan är kass, piratbukten har sämre urval är Spotify och staten tvingar än att lära disciplin i skolan).

        Med andra ord skulle ni lika gärna kunna skriva om hur det är “gratis” att koka sitt eget amfetamin, hijacka bilar, stjäla godis från småbarn, eller sova på gatan. Rent semantiskt är det sant. Problemet med att jämföra stölder från företag med stölder i företag, eller gratis snodda cyklar vs. gratis kollektivtrafik, eller gratis boende genom att tillsammans ta över och lyckas hålla ett hus som rörelse och att bo på någons soffa (i längden oftast mot deras vilja) är större än att det är “taskigt mot arbetarklassen” eller “inte riktar sig mot ‘de rika'” osv. Det ena kommer ur och stärker en slags kollektiv process som vi hela tiden tvingas in i (och ut ur) av kapitalismen sätt att använda oss som arbetskraft, det andra är att direkt försöka få andra i samhället (arbetare, vanligt folk, fattiga, eller ibland till och med helt ok välbeställda människor från borgarklassens längre skikt (de rikigt rika kan ni aldrig stjäla direkt av)) att bära delar av ens kostnader för att överleva i samhället genom en slags hantverksbrottslighet eller vad man nu ska kalla det. Vill man vara taskig kan man tala om social parasitism, men det kanske är att dra det väl långt med tanke på vilka konnotationer det ordet lätt väcker.

        Hur som helst är det detta som grunder till varför störs av er kampanj. Det kanske inte tänker på det i dessa termer, men ni buntar ihop två helt olika saker (minst, saker gratis genom staten är ett kapitel i sig). I slutändan är detta större än moral och etik, det handlar om politik i dess mest grundläggande form. Att ni inte vågar, eller inte vill. dra de politiska slutsatserna av det ni uppmuntrar fullt ut tyder på den dubbelhet i det ni gör. Ibland är dessa bra, ibland är de riktigt problematiska. I detta fallet så skulle jag säga att de suddar ut gränser som i mångas ögon är tydliga.

      • Ett långt inlägg som kanske förtjänar en längre och mer uttömmande diskussion än vad vi kan ge i det här sammanhanget. I korthet kan man väl säga att vårt projekt är ett projekt av att hitta och kommunicera olika vardagliga kamper och konflikter. Inspirerade av planka, ockupantscenen och liknande projekt. I sig är alltså försöker till gratismanualen en länk, ett sätt att försöka börja kunna prata om det som man annars inte pratar om. Som vi påpekat i tidigare kommentarer försöker vi undvika individualism i allra högsta grad men på de punkter där det kanske är oklart uppmuntrar vi såklart konstruktiva kommentarer som kan hjälpa oss redigera det. I sig är också gratismanualen ett försök till just kollektivism från individualistisk stöld eller småbrottslighet till inbördes hjälp.

        Resten av kritiken kanske behöver preciseras lite mer innan vi kan svara på den. Vi försöker inte leva utanför samhället. Att ‘folk stör i sig på vår kampanj’ kan nog inte tillskrivas mycket mer än att det inte är något direkt onormalt för en vänsterpolitisk, eller speciellt utomparlamentarisk kampanj. Vi tackar hur som helst för kritiken, om det finns en närmare konkret kritik eller tips på förbättringar så ska vi försöka ta till oss det.

  5. DumpsterHacker says:

    tilläggas bör att du inte behöver visa ID handlingar för varken tågvärdar eller väktare på tåg. Om de tar tag i din jacka eller på annat sätt beter sig hotfullt så kan du anmäla dem för olaga hot. De kan inte tvinga dig att gå av tåget och de kan inte hålla kvar dig fysiskt tills polisen kommer.

    Vad de kan göra är ställa till en scen och vara obehagliga och otrevliga i hopp om att du ska legitimera dig så att de kan skriva ut böter eller skrämma dig av tåget.

    Väktare är oftast de som är jobbigast och kan få för sig att göra dumheter, men sitter man i grupp eller där det finns vittnen så är man hyffsat säker från fysiskt våld.

    Tågvärdar brukar försöka få dig att acceptera böter eller gå av men de kommer inte att hålla på för mycket med dig därför att de har inte tid och det är inte deras problem.

    Jag anser att Skånetrafiken ska vara gratis så väl regionalt som kommunalt, vi betalar det med våra skattemedel. Över till danmark är en annan sak men det ska fan inte kosta så mycket som det gör. Helsingborgsfärjorna klarar det betydligt billigare och de slukar mer brännsle än ett tåg.

  6. DumpsterHacker says:

    om Cycklar, det är lite elakt att sno cyklar från folk, men i Lund finns det så jävla många cycklar och över en tredje del av de som du ser (t.ex på Smålands nation) är inte ägda av någon. Kolla efter däck med punka på ett eller båda hjulen så vet du att det är en övergiven cykel.

    Du behöver varken vinkelslip eller bultsax för att få en cykel i lund, en hel del står olåsta och resten kan öppnas med en penna eller med en snabbdyrk. Snabbdyrkar (snap gun) kan du göra av en ståltråds galge och en hammare. Kan även köpas dyrt här http://highcap.se/dyrkpistol-p-290.html men är lätt att göra själv http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-manual-pickgun—wiper-insert/

    Master lås är lättare att knäcka om man följer de här instruktionerna, med träning så gör du det på ett par sekunder. http://hackaday.com/2009/10/06/how-to-crack-a-master-lock/

    och de allt populära D- låsen öppnar du med en bläckpennas skyddshatt på några sekunder…

    sen kan man ta och läsa den här boken

    Click to access MITLockGuide.pdf

    Blir du tagen med en snap gun eller dyrkar så blir polisen kinkig på dig men med en bläckpenna så är det lite svårt att hävda uppsåt =D

    • Göran Johansson says:

      Tack för varningen. Kanske dags för mig köpa nytt lås till min cykel. Nej, jag har faktiskt aldrig drabbats av cykelstöld trots att jag cyklat flitigt under tre årtionden i Lund.

      Göran H I Johansson, Lund

  7. Göran Johansson says:

    Det finns hemsidor där liftare kan få kontakt med dem som kör bil. Gör gärna reklam för dem. För all del, då får man räkna med att bidra med bensinpengar, men det blir ändå billigt.

    Göran H I Johansson, Lund

  8. Göran Johansson says:

    Angående att skaffa cykel gratis. Om du har anledning tro att en cykel är övergiven så lämnar du den givetvis till polisens hittegodsavdelning. Eftersom ägaren inte längre efterfrågar sin cykel så får du efter ett par månader besked om att du kan komma och hämta den cykel som nu blivit din egendom.
    Alternativt, om ägaren dyker upp så får du hittelön i stället. Och det är ju heller inte det sämsta.
    Göran H I Johansson, Lund

  9. Stringburka says:

    I Göteborg hänvisar kontrollanterna i kollektivtrafiken till att det skulle gå under brottsrubriceringen “bedrägligt beteende” att planka. Jag vet inte om de egentligen har något juridiskt stöd för det, men med den hänvisningen envarsgriper de folk på löpande band. De kan ju givetvis aldrig avkräva legitimation dock.

  10. Yusuf says:

    En bra grej man kan göra är också att tjafsa med tågkonduktörer när de jävlas med andra resenärer. Jag och en vän ställde till en scen när en konduktörer höll på och skulle läxa upp nån utan biljett, och även om hon inte gav sig, så tror jag att hon drar sig för att jävlas nästa gång kanske. Det jävligt roligt att hon dessutom slutade kolla biljetterna i åtminstone vår tåg kupé under resten av resan, och nästan sprang genom kupén efter att vi hade konfronterat henne.

  11. Ez says:

    Instämmer med Yusuf! Jag blev vittne till hur en stackare haffades utan biljett i tunnelbanan härom dagen. Han uppgav falskt personnummer i ett försök att komma undan. Han såg inte direkt ut att ha massor med pengar på kontot om man säger så, vilket han även sa till kontrollanten. När kontrollanten började håna honom och bete sig hotfullt kunde jag såklart inte hålla käften utan gick fram till honom och sa “ursäkta, jag vill bara informera om att du har all rätt i värden att gå härifrån då Herr Kontrollant här inte har någon rätt att vare sig avkräva dig legitimation eller hindra dig från att gå din väg.” Kontrollanten blev så paff att han tappade sin vaksamhet en halv sekund varpå killen givetvis snabbt som ögat hoppade över sätet och kutade ut genom dörren. Gissa om kontrollanten såg snopen ut. Inte heller denna godhetsapostel brydde sig om att kolla passagerarna i resten av vagnen.

  12. Jura says:

    Att åka utan biljett är ett bedrägligt beteende, alltså ett brott. Däremot finns det bara böter i straffskalan och därför kan privatpersoner/väktare inte gripa någon för det brottet. Tågvärdar har rätt att slänga av folk från tåget om det inte har biljett, precis som butikspersonal har rätt att slänga ut dig ur deras butik om du stjäl.

    • Hej där! Bedrägligt beteende är det brott som man, till exempel i Göteborg, har försökt döma människor som plankat för. Däremot känner vi i GM inte till något fall där det har hållit i domstol öht utan bara fall där människor har accepterat strafföreläggande. Som våra vänner på planka uttrycker det: http://planka.nu/kto/lagligt

    • I korthet, nej. Det är däremot så att de menar att man bryter mot reglerna för det ‘avtal’ man ingår när man går på tåget. Bedrägligt beteende har inte hållit som brott bedömt. Att man får bli avslängd (vilket man inte heller får bli hur som helst) har att göra med just det här avtalet.

  13. Andreas says:

    Om man har en bensinmack där det ej är så mycket folk så kan man bara lägga ner en slang på marken (ansluten till en dunk) och sedan hoppa två-tre hopp på slangen så kommer det mycket bensin i dunken! 🙂 Se till att använda maskering och att vara snabb därifrån vid tecken på andra!

  14. Daggen tydligen says:

    jag tycker att kollektivtrafik borde gå på skatten

Leave a comment